بهترین پلتفرم انتخاب اسم

چگونه برندسازی شخصی کنیم؟

برندسازی شخصی چیست؟ برند سازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ Personal Branding به نوعی اعتبار یک شخص به شمار می‌رود. تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که اطرافیانتان شما را با چه شخصیت و چه ویژگی‌هایی به خاطر می‌آورند؟ برندسازی شخصی همان تصویری است که هر فرد از خود می‌سازد تا افرادی که در زندگی شخصی و حرفه‌ای آن فرد حضور دارند او را با این تصویر بشناسند. برای مثال همه ما شخصیتی چون آدولف هیتلر را به عنوان جاه‌طلب‌ترین سیاست‌مدار تاریخ می‌شناسیم؛ تصویری که هیتلر از خود برای جهان به نمایش گذاشت به نوعی برندینگ شخصی یا همان پرسونال برندینگ او محسوب می‌شود. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در چه سمت و جایگاهی قرار دارید؛ دانشجو باشید، کارمند یا موسس یک شرکت بزرگ در هر صورت برندینگ شخصی چیزی است که به آن نیاز خواهید داشت.

 به دلیل اهمیت بالایی که پرسونال برندینگ دارد معمولا این سوال از سوی افراد پرسیده می‌شود که چگونه برندسازی کنیم؟ پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم لازم است بدانید که برندینگ شخصی شامل چه مواردی می‌شود. مهارت‌ها، رزومه کاری، شخصیت و هر چیزی که مرتبط با شما باشد، پرسونال برندینگ شما را شکل می‌دهد. در گذشته که حضور کاربران در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به این اندازه پر رنگ نبود، بیشترین اهمیت ساخت یک برند شخصی در این بود که شما چگونه صحبت می‌کنید یا طرز لباس پوشیدنتان چگونه است. اما امروزه نحوه ساخت پرسونال برندینگ تفاوت‌های زیادی با گذشته کرده است. امروز مهم است که در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی خود چگونه رفتار کرده و چگونه به نظر می‌رسید.

نحوه برندسازی شخصی چگونه است؟ راه‌ها‌ی زیادی برای ساخت یک برند شخصی وجود دارد. از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند در ساخت پرسونال برندینگ کمک کننده باشد می‌توان به حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی یا اینترنت به واسطه طراحی وبسایت یا راه‌ا‌ندازی یک حساب در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. داشتن یک وبسایت شخصی یا حضور در شبکه اجتماعی لینکدین یک فضای ایده‌آل برای توسعه و رشد برند شخصی شما ایجاد خواهد کرد. از دیگر راه‌های ساخت پرسونال برندینگ تمرکز برای نقاط قوت و مهارت‌های فردی است. آیا مهارتی دارید که می‌توانید با آن کسب درآمد کنید؟ آنقدر آن را توسعه دهید که به عنوان یکی از بهترین نفرات در حوزه خود نامتان گرفته شود.

اهمیت برندسازی شخصی چیست؟

به عنوان مهم‌ترین مزیت برند سازی شخصی می‌توان به افزایش اعتبار فرد اشاره کرد. اگر برند شخصی خودتان را داشته باشید دیگران راحت‌تر به شما اعتماد کرده و متمایل می‌‌شوند که شما و داستان کسب و کارتان را دنبال کنند. این روزها صفحات اینترنت و حتی شبکه‌های اجتماعی از ماهیت اصلی وهدف خود دور شده‌اند و یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام بیشتر از آنکه شبیه یک پلتفرم سرگرمی باشد، به یک فروشگاه آنلاین تبدیل شده است. همه در صفحات اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سعی دارند چیزی را به کسی بفروشند!

این بد نیست که شما نیز از این بستر ایده‌آلی که به وجود آمده است برای معرفی یا فروش خدمات و محصولات خود استفاده کنید؛ اما اگر از پرسونال برندینگ استفاده نکنید تنها شبیه به یک فروشنده به نظر می‌رسید که می‌خواهد هر طور شده محصولش را به فروش برساند!

فراموش نکنید که کاربران اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی با هدف خرید در این فضاها حضور ندارند؛ آن‌ها بیشتر تمایل دارند با داستانی سرگرم شوند تا اینکه دائما با فروشنده‌های سمجی برخورد داشته باشند که فقط می‌خواهند چیزی را بفروشند! با پرسونال برندینگ یک داستان پیرامون هویت خود می‌سازید و آن را در معرض نمایش می‌گذارید. هرچه برندسازی شخصی خود را قوی‌تر کنید، تعداد بیشتری از افراد ترغیب می‌شوند که داستان شما را دنبال کنند. در این صورت دیگر شبیه به یک ربات فروشنده نخواهید بود؛ بلکه مردم این را احساس خواهند کرد که شما نیز از جنس آن‌ها هستید!

ارتباط برند سازی شخصی و جلب اعتماد افراد

احتمالا هدف همه ما از ساخت یک برند شخصی فروش خدمات، محصولات یا حتی توانایی‌هایی است که داریم. نباید تنها بر روی فروش خدمات یا محصولات خود تمرکز کنید تا زمانی که نتوانسته‌اید اعتماد دیگران را به خودتان جلب کنید. چگونه می‌توانیم با برندسازی شخصی اعتماد سازی کنیم؟

تصور کنید بنده ادعا می‌کنم کرم‌های دست‌سازی تولید می‌کنم که با چندین بار استفاده از آن‌ها تمام کک و مک‌های پوست از بین می‌روند. متقاضیان این محصول چگونه باید به من اعتماد کنند در صورتی که هیچ اطلاعاتی از پیشینه، حرفه و سابقه کاری من ندارند؟ برند شخصی و داستانی که من برای خود خلق می‌‌کنم زمینه اعتماد را فراهم می‌کند.

زمانی که یک برند شخصی برای خود می‌سازید به دیگران این اطلاعات را می‌دهید که برای دریافت چه خدمات یا محصولاتی می‌توانند به شما مراجعه کنند. یک مربی حرفه‌ای فوتبال را تصور کنید که هیچ کاری برای پرسونال برندینگ خود نکرده و جز تعداد محدودی از افراد شخص دیگری او را نمی‌شناسند؛ تیم‌های فوتبال چگونه باید از حضور چنین مربی با خبر شده و از او تقاضای مربی‌گری برای تیمشان کنند؟ برندسازی شخصی شانس موفقیت شما در حرفه‌تان را چندین برابر می‌کند.

نحوه برندسازی شخصی

در این قسمت می‌خواهیم مهم‌ترین سوالی که از ابتدا مطرح کردیم را پاسخ دهیم. چگونه برندسازی شخصی کنیم؟ همان‌طور که کمی پیش هم اشاره کردیم پرسونال برندینگ فرصت‌های بیشتری را برایتان رقم خواهد زد. اگر یک برند شخصی قوی برای خود ساخته باشید، بیش از سایر همکاران خود در دسترس خواهید بود بنابراین پیشنهادات شغلی بیشتری به شما می‌شود. نحوه برند سازی شخصی نیز مانند همه چیز نیاز به آموزش دارد. در ادامه با آموزش برندسازی شخصی با ما همراه باشید.

هدفتان از ساخت این برند را مشخص کنید

اولین قدم برای ساخت یک برند شخصی این است که هدفتان را به روشنی مشخص کنید. برخی افراد قدم در مسیر پرسونال برندینگ گذاشته و حتی اقداماتی چون طراحی سایت شخصی یا باز کردن حساب در شبکه‌های اجتماعی را نیز انجام می‌دهند اما هنوز نمی‌دانند به دنبال چه چیزی هستند و هدفشان از ساخت این برند دقیقا چست. بنابراین اول هدفتان را مشخص کنید و ببینید این پرسونال برندینگ قرار است شما را به کجا برساند. توجه داشته باشید که هدف باید واضح و روشن باشد.

برای مثال من می‌‎خواهم با هدف"پولدار" شدن، برند شخصی خود را بسازم. رسیدن به پول یک هدف مبهم است و این هدف کلی کمکی به ساخت برند شخصی من نمی‌کند. در مقابل می‌توانم هدفم را اینگونه تعیین کنم: من می‌خواهم با مهارتی که دارم (نویسندگی، بازیگری، نقاشی و...) به درآمد زیادی برسم؛ پس باید برند شخصی خود را اینگونه بسازم که دیگران من را به عنوان یک نویسنده معتبر و قابل اعتماد بشناسند.

خودتان را بیش از اندازه تبلیغ نکنید

تصور غلطی که برخی از افراد از ساخت برند شخصی دارند این است که فکر می‌کنند برای برندسازی باید دائما خود را تبلیغ کرده و حتی هزینه زیادی ممکن است برای این کار صرف کنند. توجه داشته باشید که تبلیغ بیش از حد عاملی مقابل برندسازی شخصی است و نه تنها اعتماد دیگران را جلب نمی‌کند بلکه ممکن است موجب سلب اعتماد آن‌ها شود.

 قرار نیست توانایی‌ها، مهارت و داستان خود را در بوق و کرنا کنید تا برند شخصیتان را بسازید! داستانی الهام بخش و ارزشمند برای مخاطب خلق کنید و اجازه دهید او خود تصمیم بگیرد با تصویری که ساختید می‌خواهد شما را دنبال کند یا خیر.

مهارت حضور در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهید

همان‌طور که ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم این روزها بخش عمده‌ای از برند های شخصی را حضور و فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب شکل می‌دهد. چرا؟ چون به اندازه‌ای که افراد در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند در هیچ جای دیگری حضور ندارند! اگر نتوانید در این فضاها تصویری مناسب از خود به نمایش بگذارید تا حدود زیادی شانستان را از دست خواهید داد. افرادی هم که به کلی در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند یکی از اصلی‌ترین پایه‌های ساخت برند شخصی خود را از دست می‌دهند.

صادق باشید

یکی از رکن‌های مهم ساخت برند شخصی صداقت است. شاید بتوانید با فریب دادن مردم آن‌ها را برای مدت زمان کوتاهی طرفدار خود نگه دارید اما اگر داستانی که برای مخاطب تعریف کرده و تصویری که به نمایش گذاشته‌اید واقعی نباشد، خیلی زود همه متوجه این نقاب شده و دیگر اعتنایی به شما نخواهند کرد. اگر وعده‌ای می‌دهید و با این وعده‌ها انتظاراتی را برای مخاطب به وجود می‌آورید موظف هستید که این انتظارات را برآورده سازید.

بسترهای معرفی برند شخصی

فرض کنید من برای ساخت برند شخصی خود تمامی مراحل برندسازی را طی کرده و داستان برندم را نیز خلق کرده‌ام. حالا سوال اساسی اینجاست؛ چگونه برند شخصی خود را به دیگران معرفی کنم؟!

1.      یک وبسایت شخصی بسازید

یکی از موثرترین پلتفرم‌هایی که در آن می‌توانید به معرفی و تبلیغ برند شخصی خود بپردازید یک سایت شخصی است. در ساییتان می‌توانید مهارت‌ها، فعالیت‌هایی که تاکنون انجام داده‌اید و بطور کلی رزومه خود را به نمایش بگذارید. با طراحی سایت شخصی به افراد این فرصت را می‌دهید که با یک جستجوی ساده به شما دسترسی داشته باشند.

2.      در شبکه‌ها‌ی اجتماعی فعال باشید

اگر به ساخت برند شخصی فکر می‌کنید ابتدا مخاطب هدف خود را بشناسید و بعد تحقیق کنید که این طیف از مخاطبان بیشتر در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. شما نیز باید در آنجا حضور داشته باشید. برندسازی شخصی بدون حضور در فضای آنلاین کاملا بی معنی خواهد بود.

3.      در رسانه‌های آفلاین نیز حضور داشته باشید

اهمیت حضور در فضای آنلاین برای برندسازی نباید موجب غفلت از حضور در بسترهای آفلاین شود. هنوز هم ارتباط حضوری و رو در رو تاثیرات بسیار مثبتی بر روی مخاطبان می‌گذارد.

4.      از اقلام هویت بصری برای ساخت برند شخصی استفاده کنید.

طراحی لوگو و طراحی کارت ویزیت دو مورد از مهم‌ترین از اجزای هویت بصری هستند که تاثیر بسزایی بر معرفی برند شخصی می‌گذارند.

مراحل برند سازی شخصی

مراحل پرسونال برندینگ را می‌توان در یک چرخه 5 مرحله‌ای خلاصه کرد:

1.      Discover: ابتدا خودتان، توانایی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعفتان را بشناسید.

2.      Explore: اقدام به کشف و شناخت محیط کنید (شناسایی مخاطبان هدف، مشتریان، رقبا)

3.      Create: برند شخصی خودتان و هویت آن را تعریف کنید.

4.      Communicate: برای ارتباط با مخاطب برنامه ریزی کنید.

5.      Maintain: برند شخصی خود را حفظ و نگهداری کنید.

این مراحل برندسازی شخصی در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن قرار دارد چراکه همیشه اینگونه نیست. به عبارتی برند سازی شخصی طبق مراحل فوق باید پیش رود اما گاهی اوقات ابتدا افراد به یک شهرتی می‌رسند و سپس شروع به شناخت جامعه هدف یا شناخت خودشان می‌کنند. توجه داشته باشید که پس از ساخت برند شخصی، چیزی که بیش از همه اهمیت دارد حفظ آن برند و هویت است. از همین‌رو برای نگهداری برندی که ساختید ممکن است نیاز باشد که بارها و بارها چرخه فوق را تکرار کنید.

چگونه یک برند شخصی ارزش آفرین می‌شود؟

به نظر شما تنها ساخت یک برند شخصی کفایت می‌کند؟ موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که داشتن یک برند شخصی همه هدف ما نیست؛ این اعتبار بخشی به آن برند است که در وهله دوم حائز اهمیت می‌شود. برای ارزش و اعتبار دادن به برندی که ساختید لازم است اقداماتی انجام شود. مهم‌ترین این اقدامات عبارتنداز:

·       داشتن چشم انداز

چشم اندازی که برای برندسازی خود تعیین می‌کنید باید بلند مدت بوده و به خوبی قابل سنجش و اندازه گیری باشد.

·       تعیین قلمرو

تعیین حدود یک برند شخصی بسیار حائز اهمیت است. تعیین قلمرو از پراکندگی در مسیر جلوگیری می‌کند.

·       تغییر نگرش به برند شخصی

گاهی ممکن است بهتر باشد نگرشی که ابتدا با آن دست به ساخت برند شخصی زده‌اید کمی بهبود یابد تا ارزش بیشتری برای برندتان ایجاد شود.

·       کسب توانایی‌های بیشتر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حفظ و ماندگاری برند شخصی کمک می‌کند، کسب شایستگی‌های بیشتر همزمان با حرکت در این مسیر است.

·       خلق ارزش

کسب مهارت‌، دانش و آپدیت شدن می‌تواند ارزش و اعتبار بیشتری به برند شخصی که اقدام به ساخت آن کرده‌اید ببخشد.

موسسه آموزش برندسازی شخصی

با توجه به اینکه مسیر ساخت یک برند شخصی پیچیدگی‌های زیاد و اصول مشخصی دارد، اگر خودتان به اندازه کافی در این زمینه مهارت و تخصص ندارید بهتر است از یک موسسه یا کارشناسان باتجربه در زمینه برندسازی کمک بگیرید. پرسونال برندینگ شاید به ظاهر ساده به نظر برسد اما قواعد خاص خود را دارد که در صورت اطلاع داشتن از آن‌ها می‌توانید یک برند شخصی قوی‌تر برای خود خلق کنید.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects