بهترین پلتفرم انتخاب اسم

برند هاکوپیان

هاکوپیان چگونه برند شد؟ یکی از سوالاتی که از کارشناسان برندسازی و برند نیمینگ می‌شود این است که چگونه برند خود را در حافظه مخاطب ماندگار کنیم؟ هر کسی که به فکر راه‌اندازی یک برند باشد، حتما این دغدغه را خواهد داشت. برای ماندگار کردن یک برند در ذهن افراد اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است: محصولی که به فروش می‌رسانید آن چیزی نیست که قرار است برند شما را از سایر برندهای رقیب متمایز کند؛ بلکه نحوه عرضه این محصول و داستانی که برای برند خود خلق می‌کنید نقطه تمایز شما با دیگران است.

برای پاسخ به این دست سوالات که برند های بزرگی چون هاکوپیان، کوکاکولا یا گلرنگ چگونه ساخته شدند بهتر است نگاهی به تاریخچه پیدایش این برندها بیندازیم تا متوجه شویم از چه تکنیک‌ها و روش‌هایی برای ماندگاری برندهای خود استفاده کرده‌اند. هاکوپیان که هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی و تولید پوشاک در ایران است برای اولین بار در سال 1349 توسط سومبات هاکوپیان بنیان گذاری شد. راز موفقیت این برند مد و لباس چیست؟ در ماندگار شدن برندها عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند. انتخاب اسم برند و بطور کلی چگونگی برندسازی از مهم‌ترین عواملی هستند که تعیین می‌کند برند شما در حافظه مخاطب باقی می‌ماند یا خیر.

از سومبات هاکوپیان که دانش آموخته آکادمی مولر آلمان است به عنوان یکی از موفق‌ترین فعالان عرصه مد و پوشاک یاد می‌شود. برند هاکوپیان تنها پوشاک آقایان را تولید می‌کند. به نظر شما چه عاملی سبب شده است که این برند به عنوان یکی از بهترین برندهای پوشاک شناخته شود؟

راز موفقیت برند هاکوپیان

عموما برندهای بزرگ و شناخته شده همواره سعی می‌کنند راز ماندگاری و موفقیت خود را پنهان کنند. در رابطه با برندهای فعال در حوزه مد و پوشاک یک وجه اشتراک وجود دارد که آن‌ها را به بهترین برندهای دنیا تبدیل کرده است. برای مثال به نظر شما چه چیزی در برندهای ورساچه، شنل، زارا و هاکوپیان مشترک است؟ اگر نگاهی به تاریخچه این برندها بیندازید متوجه خواهید شد که اغلب اسامی معروف‌ترین برندهای مد و پوشاک، اسامی طراحان مشهور یا خانه‌های مد هستند.

با این تفاسیر یکی از دلایل موفقیت برند هاکوپیان و ماندگاری آن را می‌توان شیوه نام گذاری برند یا همان برند نیمینگ آن دانست. همان‌طور که ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، نوع محصولی که ارائه می‌کنید قرار نیست وجه تمایز شما با دیگر رقبایتان باشد؛ شیوه برندسازی (از نحوه انتخاب اسم برند گرفته تا چگونگی ارائه یک محصول به بازار) است که می‌تواند به ماندگاری آن برند در اذهان عمومی کمک کند. بیایید چند مورد از فاکتورهایی که موجب ماندگاری هاکوپیان شده است را بررسی کنیم.

انتخاب اسم برند تاثیرگذار

برای انتخاب اسم برند تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از این تکنیک‌ها برای نام گذاری برند خود ایده بگیرید. یکی از تکنیک‌های بسیار رایج انتخاب اسم برند، انتخاب نام موسس یا بنیان گذار آن برند است. نمونه‌های زیادی از‌ اسم برند ایرانی و خارجی وجود دارد که با این تکنیک ساخته شده‌اند. اگر پشت شکل گیری یک برند داستانی وجود داشته باشد که شنیدن آن برای مخاطب جذاب شد، معمولا این شیوه نام گذاری برند موثر واقع می‌شود.

برای مثال آقای هاکوپیان با این وجود که سرمایه زیادی نداشت، اولین کارگاه خود را در سال 1349 در تهران تاسیس کرد. اوایل دهه 80 بود که تصمیم گرفت برند خود را وسعت داده و یک شرکت بزرگ صنعتی راه اندازی کند. این داستان که هاکوپیان برند خود را از یک کارگاه کوچک شروع کرد و آن را به جایی رساند که امروز به عنوان یکی از برترین برندهای مد و پوشاک شناخته می‌شود، داستانی است که همه دوست دارند آن را بشنوند. از همین‌رو ربط دادن داستان شکل گیری این برند با نام هاکوپیان، این اسم برند را به یکی از اسم‌های ماندگار تبدیل کرده است.

درک درست نیاز مشتری

از دیگر اقداماتی که در برندسازی اهمیت بسزایی دارد، مشتری مداری و رسیدن به درک درستی از نیاز مشتری است. اگر نیاز مصرف کنندگان را درک نکنید برندتان سرنوشتی جز فراموشی توسط مخاطبان نخواهد داشت. تفکری که سال‌هاست هاکوپیان در میان تمام سازمانش نهادینه کرده است این است که منافع و رضایت مشتری باید اولین اولویت باشند. مسلم است برندی که رضایت مشتری را در اولویت خود قرار می‌دهد یک قدم به سمت ماندگارتر شدن بر می‌دارد.

توانایی تطایق با نیازهای جدید

آیا یک برند همین که بتواند نیاز مشتری خود را به درستی درک کند کفایت می‌کند؟ خیر؛ چراکه نیاز مصرف کننده در طول زمان دستخوش تغییر می‌شود. بنابراین برندی شانس باقی ماندن در این زمین رقابت را دارد که بتواند تولیدات خود را با نیازهای روز تطبیق دهد. انتظاری که آقایان از یک کت و شلوار در دهه 50 داشتند متفاوت با انتظارات الان آن‌ها است. چنانچه یک برند فعال در زمینه مد و پوشاک این انتظارات جدید را درک نکند یا نتواند خود را با آن‌ها تطبیق دهد، محکوم به فراموشی می‌شود.

توانایی نگهداری مشتریان وفادار

یکی از رازهای ماندگاری یک برند نگهداری مشتریان پای ثابت است. هرچند جذب مشتری جدید برای هر برندی بسیار حائز اهمیت است، اما برندهایی که توانسته‌اند مشتریان قدیمی خود را همچنان راضی نگه دارند بلا استثنا جزو برندهای ماندگار تاریخ شناخته می‌شوند. هاکوپیان هم‌اکنون 400 هزار مشتری وفادار دارد که به دلیل رضایت از خریدهای سابق خود، باز هم ترجیح می‌دهند این برند را برای خرید انتخاب کنند.

برنامه ریزی مدون

به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عامل‌های موفقیت هاکوپیان در برندسازی می‌توان به برنامه ریزی‌های دقیق و مدون این برند اشاره کرد. تمام برندهای بزرگی که امروز عنوان یک ابر برند را به خود اختصاص داده‌اند در طول سال‌های فعالیتشان فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و برند هاکوپیان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. اما این برنامه ریزی‌های مدون کوتاه مدت و بلند مدت است که به برندهای بزرگ کمک می‌کند از دل هر بحرانی عبور کنند.

ویژگی‌های برند موفق هاکوپیان

اگر به برندسازی فکر می‌کنید شاید بد نباشد که بدانید یک برند موفق مانند هاکوپیان چه ویژگی‌هایی دارد که با وجود فضاهای رقابتی داغی که میان تولیدکنندگان مختلف وجود دارد، همچنان توانسته است یک برند ارزش آفرین باشد. ویژگی‌های برند موفق هاکوپیان عبارت است از:

·       مصرف کنندگانش را به درستی می‌شناسد.

·       منحصربه‌فرد است.

·       کارکنان این برند انگیزه و اشتیاق بالایی دارند.

·       در مسیر خود همواره ثبات و پایداری داشته است.

·       از مدیریت اصولی و درستی برخوردار است.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects