بهترین پلتفرم انتخاب اسم

برندینگ چیست؟ آشنایی با انواع برندینگ

برندینگ چیست و از چه طریقی می‌توانیم یک برند موفق خلق کنیم؟ برندینگ به تمام روش‌هایی گفته می‌شود که با کمک این روش‌ها تصویری از محصول، شرکت یا خدماتتان را در ذهن مشتری ایجاد می‌کنید. به عبارتی برندینگ را می‌توان فرایندی علمی و تخصصی دانست که به شما کمک می‌کند یک برند خلق کنید. حال برند چیست و چگونه باید آن را بسازیم؟ برند Brand در واقع احساس یا ادراکی است که درباره یک سازمان، مجموعه، محصول یا خدمت در ذهن مشتری یا مصرف کننده شکل می‌گیرد.

پیشنهاد می شود از مقاله مراحل برندینگ دیدن فرمایید.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک کسب و کار برندینگ برای آن کسب و کار است. اگر بدانید اصول برندینگ چیست و بتوانید یک استراتژی برندینگ قوی پیاده سازی کنید بسیار سریع‌تر از سایر رقبای خود در بازار تجارت رشد خواهید کرد. برندها قوی‌ترین محرک‌های یک کسب و کار هستند. اگر بیزینسی دارید اما هنوز موفق به ساخت برند برای آن نشده‌اید، باید بازاریابی و برندینگ خود را در جهتی درست آغاز کنید.

به نظر شما یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های یک سازمان یا شرکت چه چیزی می‌تواند باشد؟ اگر از منابع انسانی فاکتور بگیریم به عنوان یکی دیگر از دارایی‌های با ارزش هر کسب و کاری می‌توان به برندسازی آن اشاره کرد. اگر به دنبال ایجاد یک رابطه پایدار و موثر با مخاطب خود هستید، باید جایگاه تثبیت شده‌ای در بازار داشته باشید؛ زمانی به این جایگاه خواهید رسید که فعالیت‌های بیشتری در زمینه برندسازی خود انجام داده باشید. فرایند برندینگ باید در نهایت موجب خلق یک برند محبوب و دوس داشتنی شود. همان‌طور که جف بزوس، موسس آمازون، می‌گوید برند شما همان چیزی است که دیگران وقتی در اتاق نیستید درباره شما می‌گویند.

به خاطر داشته باشید که برندینگ فعالیتی نیست که یک شبه صورت بگیرد؛ برندینگ یک فرایند تکرارشونده است. این بدین معنی است که شما باید برای ایجاد روابط طولانی با مشتریان و مخاطبان خود همواره تلاش کنید و راه‌های مختلفی را امتحان کنید. اصولی صورت گرفتن فرایند برندینگ در نهایت منجر به افزایش فروش، گرفتن پروژه‌های بیشتر و حمایت مصرف کننده از محصول یا خدمات شما خواهد شد.

اهمیت برندینگ یا "برندسازی چیست"؟

حال که با مفهوم برند و برندینگ بیشتر آشنا شدید ممکن است از خود سوال کنید اصلا چه لزومی به برندینگ و خلق برند است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال از شما می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهید: به نظرتان مردم درباره خدمات یا محصولاتی که به فروش می‌رسانید چه فکری می‌کنند؟ اگر می‌خواهید سهمی در بازار فروش داشته باشید باید سوژه‌‌ای برای حرف زدن به دیگران بدهید. لازمه این اقدام نیز خلق یک برند طی یک فرایند برندینگ است.

به عنوان مثال به برند بزرگی چون اپل فکر کنید؛ نظر شما در رابطه با این برند چیست؟ آیا اپل موفق شده است نام برند خود را به اندازه‌ای بر سر زبان بیندازد که همه راجع‌به محصولات آن صحبت کنند؟ پس این کمپانی مسیر برندینگ خود را به درستی طی کرده است. نام تجاری برند شما اصلی‌ترین دارایی سازمانتان است چراکه همین نام تجاری است که به سازمانتان هویت و اعتبار می‌بخشد، کسب و کارتان را در حافظه مردم ماندگار می‌کند و دیگران را ترغیب می‌کند که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

حال تصور کنید به غیر از خودتان و چند نفر از اطرافیانتان هیچ شخص دیگری تاکنون این نام تجاری را نشنیده باشد. آیا به دستاوردهایی که کمی پیش به آن‌ها اشاره شد خواهید رسید؟ کم نبوده‌اند برندهای تجاری که محصول یا خدمت باکیفیت و منحصربه‌فردی نیز برای ارائه داشته‌اند اما تنها به دلیل عدم توانایی کافی در زمینه برندینگ دیگر اسمی از آن‌ها در بازار گرفته نمی‌شود. پس اهمیت برندینگ یا برندسازی را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: هرچه رقابت در بازار کسب و کارتان بیشتر می‌شود، احتمال فراموش شدن برند شما بیشتر می‌شود؛ بنابراین تنها با دانستن اصول برندینگ است که می‌توانید بیزینس خود را نجات دهید.

انواع برندینگ:

برندینگ انواع مختلفی دارد که هر یک در جایگاه خود ارزش و اهمیت بالایی دارند. در ادامه با انواع هر یک از این شیوه‌های برندسازی به صورت خلاصه آشنا خواهید شد. توجه داشته باشید که هر یک از انواع برندینگ خود دنیایی گسترده هستند که هر یک باید در مبحثی جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند.

پرسونال برندینگ Personal Branding

پرسونال برندینگ چیست؟ پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی یکی از مهم‌ترین انواع برندینگ به شمار می‌رود. برندسازی شخصی شامل فعالیت‌هایی است که به ایجاد ارزش و تصویری از شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای در ذهن مخاطب منتهی می‌شود. به عبارتی برند شخصی شما مجموعه‌ای از چیزهایی است که دوست دارید مخاطبانتان از شما بدانند. به عنوان مثال تصور کنید یک مربی آموزش زبان انگلیسی هستید؛ دیگران چقدر از شما و مهارتی که دارید مطلع هستند؟ اگر در جمعی اسم شما به عنوان یک معلم زبان گرفته شود آیا کسی شما را می‌شناسد؟

برندینگ شخصی یعنی سعی کنید جایی حضور داشته باشید که فکر می‌کنید مخاطب آنجا حضور دارد؛ سپس شروع به معرفی خود و مهارت‌هایتان کنید. برای ساخت یک برند شخصی حضور در شبکه‌های اجتماعی، داشتن یک وبسایت شخصی و حتی ارتباطات آفلاین و حضوری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برندینگ محصول Product Branding

یکی از انواع برندینگ، برندسازی محصول است که رایج‌ترین نوع برندینگ به شمار می‌رود. برندسازی محصول کلیه فعالیت‌های بازاریابی برای انتخاب مناسب‌ترین اسم برند، طراحی محصول، طراحی لوگو، طراحی بسته بندی محصولات، قیمت گذاری، نحوه ارائه محصول به بازار و... را شامل می‌شود. فرض کنید هیچ برندسازی محصولی صورت نمی‌گرفت و تمامی محصولات با یک اسم و یک مدل بسته بندی ارائه می‌شد؛ زمانی که به یک فروشگاه مواد غذایی مراجعه می‌کردید چگونه می‌توانستید محصول مورد نظر خود را از میان ده‌ها محصول مشابه پیدا کنید؟

برندینگ محصول فرایندی است که در نهایت می‌تواند محصولات شما را از محصولات سایر رقبا متمایز کند. اگر در زمینه تولید محصولاتی فعالیت می‌کنید که رقبای زیادی در بازار دارد، بحث برندسازی برای شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 برندینگ دیجیتال Digital Branding

دیجیتال برندینگ چیست و چگونه به کسب و کارتان کمک می‌کند؟ دیجیتال برندینگ را می‌توان ترکیبی از دیجیتال مارکتینگ و برندینگ دانست. دیجیتال برندینگ را می‌توان با کمک بسترهایی چون شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های دیجیتالی، بهینه سازی موتورهای جستجو، طراحی اپلیکیشن‌ها و... پیاده سازی کرد. به عنوان یکی از قدرتمندترین انواع برندینگ می‌توان به دیجیتال برندینگ اشاره کرد که در طی مدت زمان کوتاهی می‌تواند سبب آگاهی طیف وسعی از مخاطبان از برند شما شود.

برندینگ سازمان Corporate Branding

برندینگ سازمان را تا حدود زیادی می‌توان مشابه با برندینگ محصول دانست با این تفاوت که در برندسازی محصول تمرکز بر روی محصولات تولیدی یک سازمان است اما در برندسازی سازمان خدمات بیشتری چون چشم انداز سازمان، ارزش‌های آن، فرهنگ سازمانی و نیروهای انسانی در راس هدف قرار می‌گیرند. به عبارتی با برندینگ سازمان افراد می‌توانند از جهات مختلف با سازمان شما آشنا شوند.

 برندینگ مشارکتی Co-Branding

به همکاری استراتژیک دو برند در زمینه بازاریابی و تبلیغات برندینگ مشارکتی گفته می‌شود. هدف از این اتحاد استراتژیک ایجاد ارزش‌های مشترک است. میزان موفقیت یک برند در این همکاری به صورت مستقیم بر روی برند مقابل نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

برای شروع یک کسب و کار و افزایش آگاهی از برند و ورود به فضای کسب و کار، برندینگ مشارکتی بهترین ایده‌ای است که می‌تواند پیاده سازی شود. توجه داشته باشید این نوع برندینگ باید به گونه‌ای اجرا شود که در نهایت منجر به یک استراتژی برد-برد شود. قرار نیست در برندینگ مشارکتی تنها یک از برندها سود کند.

برندینگ جهانی Global Branding

برندینگ جهانی تنها توسط تعداد کمی از کمپانی‌های بزرگ انجام می‌شود. با برندینگ جهانی می‌توان هویت یک برند را به تمام دنیا معرفی کرد. البته نباید از این موضوع غافل شوید که کیفیت و فرمولاسیون محصولات این کمپانی باید در تمام جهان یکسان باشد.

برندینگ جغرافیایی Geographical Branding

به عنوان یکی دیگر از انواع برندینگ می‌توان به برندسازی جغرافیایی اشاره کرد. از آنجایی که هر منطقه جغرافیایی دارای محصولاتی با ویژگی‌های خاص همان منطقه است، بسیار خوب است که برندسازی جغرافیایی به بهترین شکل ممکن انجام شود تا آن محصول را از محصولات تولیدی دیگر مناطق متمایز کند. برندینگ جغرافیایی را به عبارتی می‌توان فرایندی دانست که در جهت هویت بخشیدن به این محصولات صورت می‌گیرد. از این شیوه برندسازی در صنعت گردشگری استفاده‌های زیادی می‌شود.

برندینگ مکان Place Branding

برندسازی مکان به فرایندی گفته می‌شود که طی آن یک مکان با ویژگی‌هایی که دارد از دیگر اماکن متمایز می‌شود. این نوع از برندسازی خود می‌تواند به سه دسته برندینگ منطقه‌ای، برندینگ شهری و برندینگ ملیتی تقسیم بندی شود. برندینگ مکان بطور کلی با هدف توسعه اقتصادی آن مکان در صنعت گردشگری صورت می‌گیرد.

برندینگ خدمات Service Branding

برندسازی خدمات نیز نوعی از برندینگ است که شباهت زیادی به برندسازی محصول دارد اما در این شیوه برندسازی ارزش‌های پیشنهادی بیشتری به خدمت یا محصول مورد نظر افزوده می‌شود. ضرورت برندینگ خدمات میان شرکت‌هایی که خدمتی ارائه می‌دهند بیشتر است. برندینگ خدمات اگر به درستی صورت گرفته باشد دیگر نیازی نیست برای فروش خدمات خود تلاش زیادی بکنید چراکه مخاطب به ارزش و اهمیت این خدمت به طور کامل پی برده است. فراهم کردن روش‌های نویت پرداخت آنلاین، امکان استفاده از انواع آپ برندهای گوناگون و... در واقع فعالیت‌هایی هستند که با هدف برندینگ خدمات انجام شده‌اند.

در این مقاله از سایت برند یک با شما کاربران گرامی موضوع برندینگ چیست و آشنایی با انواع برندینگ مطرح شد.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects