بهترین پلتفرم انتخاب اسم

برند چیست؟

 یکی از واژه‌هایی که امروزه زیاد به گوش می‌رسد واژه برند (Brand) است. اما برند چیست و برای چه بسیاری از تولیدکنندگان به آن اهمیت می‌دهند؟ برند به زبان ساده به معنای یک مارک، لوگو، کلمه، اسم، یا نمادی مشخص است که می‌تواند به شرکت‌ها برای تمایز محصولات خود از دیگران کمک کند. در واقع تولیدکنندگان و شرکت‌های زیادی توانسته‌اند با برندینگ صحیح و مناسب اعتماد مشتریان خود را جلب کرده و فروش خود را تا میزان زیادی افزایش دهند. زمانی که صحبت از برند می‌شود به طور قطع عبارت برندینگ یا همان برندسازی نیز به میان می‌اید. برندسازی را می‌توان فعالیت‌هایی دانست که برای ایجاد یک برند انجام می‌شوند.

ممکن است تصور کنید که برندسازی کاری آسان بوده و تنها با انتخاب یک نام و طراحی یک لوگو مناسب انجام می‌شود. این در حالی است که هر برند عناصر مهم زیادی دارد که هر یک می‌توانند در جذب مخاطبان و جلب اعتماد آنان تاثیر شگرفی داشته باشند. از جمله عناصر مهم و حیاتی برند می‌توان به نام برند، لوگو، طراحی گرافیکی، لحن و صدا، طعم، عطر و بو، و همچنین رنگ اشاره داشت. از این رو توصیه می‌شود که برای برندسازی صحیح و اصولی به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید. در ادامه قصد داریم به سوال برند چیست پاسخ دقیق‌تری داده و عناصر مهم آن را بررسی کنیم. با برند یک همراه شوید. 

برند چيست؟

حتما شما نیز تا کنون عبارت برند را زیاد به گوش شنیده‌اید. برند برای بسیاری از افراد نماد تجمل و لوکس بودن، و برای برخی دیگر نماد اعتبار و اطمینان است. اما به راستی برند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ برند (Brand) یک نماد مشخص، لوگو، اسم، کلمه، مارک، و یا حتی جمله‌ای است که شرکت‌ها از آن برای تمایز محصولات خود با دیگران استفاده می‌کنند. معمولاً برای برندسازی از ترکیب یک یا چند مورد از این عناصر استفاده می‌شود. البته برند تنها برای شرکت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بلکه می‌تواند متعلق به یک تولیدکننده یا کالا، یک موسسه خدماتی یا یک خدمت، یک شرکت، سازمان، شخص، مکان، و یا حتی رویدادی مذهبی یا فرهنگی باشد.

بر اساس نظریه انجمن بازاریابی آمریکا برند یک اسم، سمبل، طرح، و یا ترکیبی از این موارد است که هدف آن شناسایی کالا یا خدمات از یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و همچنین تفکیک آ‌ن‌ها از یکدیگر برای رقابت‌های اقتصادی است. اما اگر بخواهیم به زبانه ساده‌تر برند را تعریف کنیم می‌توانیم آن را مفهومی بدانیم که به وسیله نام و نشان تجاری و خصوصیات دیگر به کالبد محصول یا خدمت دمیده شده و با آن‌ها عجین می‌شود. برند به هیچ وجه قابل دیدن نیست؛ اما حرف‌های زیادی برای گفتن به مخاطبان و مشتریان خود دارد. در کشور ایران معمولاً اصطلاح برند برای شرکت‌ها، سازمان‌ها، و یا خدماتی که میان مردم مشهور شده‌اند به کار برده می‌شود. البته گاهی از واژه برند برای اشاره به کالاهای لوکس و گران‌قیمت نیز استفاده می‌شود.

برندینگ به چه معناست؟

حال که معنا و مفهوم برند را بررسی کردیم بهتر است واژه برندینگ و مفهوم آن را نیز بررسی کنیم. برندینگ به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای ایجاد یک برند انجام خواهد شد. زمانی که هنوز برندی وجود ندارد و یا مردم از آن اطلاعی ندارند، برندینگ به میان آمده و با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های موجود در جهت خلق برند تلاش می‌کند. برندینگ موجب می‌شود که افراد محصولات و خدمات را مشاهده کرده و از آن استفاده کنند. اگر شما نیز می‌خواهید همانند برندهای معروف در سرتاسر جهان توسط بسیاری از مخاطبان خود شناخته شوید بهتر است از خدمات برندینگ استفاده کرده و کالاها و محصولاتتان را در غالب یک برند موجه به مخاطبان خود عرضه کنید.

مهم‌ترین عناصر برند چیست

برای آنکه بدانید برند چیست باید با عناصر اساسی آن نیز آشنا باشید. از جمله عناصر اساسی برند می‌توان به نام برند، لوگو یا نشان تجاری، شکل ظاهری، طراحی گرافیکی، عبارات شعارگونه، رنگ، لحن و صدا، حرکت، عطر و بو، و همچنین طعم اشاره داشت. در ادامه هر یک از این عناصر را به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد:

نام برند

نام برند به کلماتی گفته می‌شود که از آن‌ها برای شناسایی سازمان، محصول، خدمات، یا مفهوم و دیگر ارزش‌های اساسی برند استفاده می‌شود. ممکن است تصور کنید که انتخاب نام برند امری بسیار ساده است؛ با این وجود باید بدانید که انتخاب نامی خلاقانه و نمادین بسیار مشکل است. برندهایی مانند کوکاکولا، زارا، پپسی، و یا تارگت را در نظر بگیرید. امروزه این نام‌ها در زبان ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و به بخشی جداناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. افراد زیادی را در سرتاسر جهان پیدا می‌کنید که حاضرند در ازای دریافت کالاهای تولیدشده توسط این برندها مبالغ بیش‌تری را پرداخت کنند. امروزه همین نام‌هایی که ساده و بی‌ارزش به نظر می‌رسند ارزشی چند میلیون دلاری دارند.

لوگو

لوگو علامت تجاری یک برند است که به تشخیص و معرفی برند کمک می‌کند. به طور مثال لوگو برند آدیداس آنچنان مشهور و شناخته شده است که در بسیاری موارد دیگر نیازی به ذکر نام برند در کنار لوگو آن نیست. هر شخصی با مشاهده لوگو این برند به سرعت می‌تواند نام را آن را به خاطر آورد. به طور کلی لوگو علامت استانداردی است که وظیفه ارائه تجربه برند و تمام عناصر آن را بر عهده دارد.

شعار

شعارها در واقع جملات کوتاهی هستند که معمولاً با لوگو و نام تجاری برند همراه می‌شوند و در ذهن مخاطبان و مصرف‌کنندگان حک می‌شوند. شعارها معمولاً تم اصلی و خط فکری برند را دنبال می‌کنند و آن را به مخاطبان انتقال می‌دهند. به طور مثال یکی از شعارهای بسیار محبوب و شناخته شده برند نایکی عبارت "فقط انجامش بده" است. بهترین شعارها به صورت مداوم تغییر نمی‌کنند و معمولاً برای سالیان سال به همان شکل اولیه ارائه می‌شوند.

شکل ظاهری

در برخی از محصولات می‌توانید شکل ظاهری متفاوت را به وضوح مشاهده کنید. این شکل ظاهری متفاوت گاهاً به یکی از عناصر برند تبدیل می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به شکل ظاهری قوطی‌های برند کوکاکولا اشاره داشت که به نوعی بخشی از هویت برند را تشکیل می‌دهد.

رنگ

در سرتاسر جهان هر برند تم رنگی مخصوص به خود را انتخاب کرده و تقریبا در تمام محصولاتش از آن استفاده می‌کند. گاه استفاده از رنگ‌ها توسط برندها آنچنان ماهرانه است که مخاطبان و مصرف‌کنندگان بدون مشاهده نام برند و یا علامت تجاری آن به راحتی تولیدکننده را تشخیص می‌دهند. شما نیز می‌توانید با استفاده صحیح و مناسب از مزایای بالقوه رنگ‌ها در مکان صحیح مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار داده و میزان وفاداری مشتریان را نیز افزایش دهید.

لحن و صدا

صدا و لحن را می‌توان مجموعه‌ای از آواهای منحصر به فرد دانست که تاثیر زیادی در شکل‌گیری هویت یک برند دارند. استفاده از صدا و آوا باید آنچنان ماهرانه باشد که پس از شنیدن آن، نام برند در ذهن مشتریان شکل گیرد.

طعم

طعم نیز یکی از عناصر مهم برای تعیین هویت برند شمرده می‌شود. به طور مثال می‌توان به طعم منحصر به فرد و ویژه محصولات KFC اشاره داشت که با در نظر گرفتن دستورالعملی ویژه و استفاده از ادویه‌جات گوناگون و مخصوص در میان تمام مخاطبان خود شناخته شده است. علاوه بر این بسیاری از افراد می‌توانند به راحتی طعم نوشیدنی‌های کوکاکولا و پپسی را از یکدیگر تمییز دهند.

عطر و بو

از دیگر عناصر مهم برند می‌توان به عطر و بو رایحه اشاره داشت. البته برندهای زیادی از این عنصر استفاده نمی‌کنند.  با این وجود رایحه یکی از مهم‌ترین عناصری است که می‌تواند نام برند را به سرعت در ذهن مخاطبان شکل دهد. از جمله برندهایی که از این عنصر مهم استفاده کرده‌اند می‌توان به لوازم آرایشی Lush اشاره داشت که می‌توانید با استفاده از محصولات آن عطر منحصر به فرد برند Lush را احساس کنید.

طراحی گرافیکی

طراحی گرافیکی المان‌های برند از جمله عناصری است که در نگاه اول توجه ما را به خود معطوف می‌کند. به طور مثال می‌توان به نوع فونت به کار رفته در برند نایکی اشاره داشت که الگوی منحصر به فردی داشته و می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. توجه داشته باشید که این الگوها و طراحی‌های گرافیکی لوگو یا علامت تجاری برند نیستند. بدین ترتیب می‌توان عنوان داشت که گرافیک از جمله عناصر بصری است که می‌توان با کمک آن به راحتی برند را شناسایی کرد.

در یک کلام

برند و برندسازی از جمله مفاهیم بسیار مهم و حیاتی در دنیای امروزی هستند. در این مقاله پس از پاسخ به سوال برند چیست، مفاهیم برندسازی یا همان برندینگ را نیز بررسی کردیم. برند یک نماد مشخص است که شرکت‌ها برای تمییز خود با دیگر تولیدکنندگان از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از تکنیک‌های برندسازی می‌توانید برند ویژه خود را خلق کرده و آن را به جهانیان معرفی کنید. در ادامه به بررسی عناصر مهم برند از جمله طراحی گرافیکی، لوگو، نام، شعار، عطر و بو، طعم، و همچنین صدا و لحن و اهمیت هر یک از انان نیز پرداخته شد. اگر شما نیز قصد دارید برند ویژه خود را تاسیس کرده و بیش‌ترین نتیجه را از آن دریافت کنید بهتر است از کمک مشاوره برندینگ و متخصصان برند کمک بگیرید تا بتوانید تمام مراحل کار را به صورت کاملاً اصولی طی کرده و اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. 

 

 

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects